Autobedrijf Martens is klaar voor de toekomst
Een dag bij Autobedrijf Martens:
Berend Martens had het zo’n 50 jaar geleden niet kunnen bedenken toen hij bij zijn boerderij hobbymatig sleutelde aan Kevers. Maar heden ten dage is zijn hobby uitgegroeid tot een landelijk fenomeen. Met klanten die van heinde en verre komen voor de aanschaf van een nieuwe of gebruikte auto.
Het is vrijdagochtend ruim voor 8 uur, het personeel stroomt één voor één binnen. De zeven monteurs trekken hun schone overall aan. Onder het genot van een gezamenlijke kop koffie in de kantine wordt de dag doorgenomen. Na een korte bespreking lopen de monteurs de werkplaats binnen en bekijken in de planning wat er vandaag zoal te gebeuren staat. Ze kunnen meteen aan de slag. Er zijn al meerdere klanten die hun auto hebben afgegeven .
Even later stopt er een vrachtwagen. Deze is helemaal vanuit Zuid-Duitsland naar de Riegshoogtendijk gereden. ,,Sommige modellen kunnen we in Nederland gewoon slecht vinden, die zoeken we over de grens,’’ aldus Gerben Martens. Op de vrachtwagen staan vijf auto’s, drie Volkswagens en twee Audi’s. De chauffeur geeft de sleutels af op het kantoor en de auto’s worden geïnspecteerd. ,,De meeste auto’s worden telefonisch gekocht of via Internet, daarom moeten we ze wel eerst goed bekijken voordat ze gepoetst worden,’’ zegt Jeffrie Martens.
Klokslag half 10 lopen voormalig eigenaar Piet Martens en zijn vrouw Grietje het verkoopkantoor binnen. Hoewel Piet sinds 2014 zijn onderneming heeft overgedragen aan zijn zonen Gerben en Jeffrie, drinken zij met zijn allen nog dagelijks hun kopje koffie op de zaak. Na jaren werkzaam te zijn geweest in de bouwwereld startte Piet in 1984 zijn onderneming Autobedrijf P. Martens B.V.
Anno 2020 is dit bedrijf uitgebreid met een spiksplinternieuwe werkplaats van maar liefst 1150 m2, met tien hefbruggen en de modernste apparatuur gericht op de toekomst. ,,Wij zijn gespecialiseerd in de merken Volkswagen en Audi. Maar dat betekent niet dat andere merken niet welkom zijn voor een onderhoudsbeurt, APK of reparaties,” volgens Jeffrie.
De telefoon gaat over. Chef werkplaats, Edwin Fleurke neemt op. Een klant meldt een storing en Edwin overlegt dat hij meteen langs mag komen, zodat er een diagnose gesteld kan worden. ,,Voor een kleine reparatie of bijvoorbeeld een kapot lampje wordt de klant eigenlijk altijd meteen geholpen. Door de nieuwbouw van de werkplaats hebben wij meer capaciteit gecreëerd om onze klanten nog beter en sneller te bedienen.”
Aan het eind van de ochtend wordt Gerben aan zijn jas getrokken. Een klant heeft op het internet een auto gezien en vraagt of hij een proefrit mag maken. Dit is uiteraard geen probleem. De auto wordt klaargezet, formulieren worden ingevuld en indien er sprake is van inruil wordt deze tijdens de proefrit bekeken. Na terugkomst loopt de klant naar kantoor voor overleg. Gerben geeft aan dat de auto voor aflevering (indien nodig) een onderhoudsbeurt krijgt, voorzien wordt van een nieuwe APK en de aircovloeistof gerecycled wordt. ,,Uiteraard wordt de auto van A tot Z nagekeken voordat hij wordt opgehaald. Wij geven op elke auto een half jaar Bovag-garantie. Zo zijn wij er zeker van dat wij een goed product afleveren.”
Om 12.30 uur is het tijd om te lunchen. Dit gebeurt met z’n allen in de kantine. Het is vrijdag. Dat betekent dat er patat gegeten wordt. De bestelling is ’s ochtends al opgenomen en wordt door één van de jongens opgehaald. Na de lunch rijdt een werknemer naar de wasstraat van het bedrijf voor het schoonmaken van een rode Volkswagen Golf. Deze auto is verkocht en wordt zo meteen afgeleverd aan de klant. Uiteraard is hij van binnen en van buiten bij binnenkomst al gepoetst. Maar voordat hij de ‘deur’ uitgaat, worden de puntjes nog even op de i gezet.
In de tussentijd is het in de nieuwe werkplaats een drukte van belang. Er zijn twee monteurs bezig de verkochte auto’s gereed te maken voor aflevering. Een andere monteur is bij een Audi Q3 een trekhaak aan het monteren. Weer een ander is bezig bij een Volkswagen Up! een set wielen te verwisselen. Als hij hiermee klaar is, moet er bij een Volkswagen Polo een versnellingsbak vervangen worden. Een klant komt binnen. Hij brengt zijn auto voor een onderhoudsbeurt, waarna hij een gratis leenauto ter beschikking krijgt. Deze hoeft hij alleen nog maar af te tanken voordat hij de auto terugbrengt.
Om 15.00 uur wordt de rode Volkswagen Golf opgehaald door de nieuwe eigenaar. De auto wordt op naam gezet, de inruil wordt gevrijwaard en er wordt uitleg gegeven over de technische snufjes. Er wordt hoog ingezet op klanttevredenheid en de daarbij behorende service.
Buiten is één van de verkopers bezig foto’s te maken van een auto die zojuist is teruggekomen van een poetsbeurt. Deze foto’s zijn bestemd voor diverse websites, waarop alle auto’s geadverteerd worden. Vandaag wordt eveneens een filmpje gemaakt voor de Facebookpagina. Autobedrijf Martens maakt graag gebruik van nieuwe technologieën. Een voorbeeld hiervan is dat er naar het vaste telefoonnummer van Martens ook gewhatsappt kan worden. Zo wordt het voor de klant gemakkelijker gemaakt contact op te nemen.
Aan het eind van de middag worden de gebrachte auto’s weer opgehaald uit de werkplaats. De monteurs poetsen hun gereedschapskarren en gooien hun overall in de wasmand. Morgen is er weer een dag. En is het weekend. Dat betekent dat de meeste werknemers vrij zijn. Maar voor een aantal van hen geldt dat niet. Zij staan ook op zaterdag voor u klaar.
Benieuwd naar de werkzaamheden van Autobedrijf Martens? U bent altijd van harte welkom!
Piet Martens jaren ‘80